یکی از دوستان خواست این متن را بخوانم و نظرم رو راجع بهش بگم، منم صادقانه اصل متن و آنچه به ذهنم رسید رو گذاشتم. قضاوت با خواننده گان

آقای شریعتی گفته:

عده ای ....
نماز اجاره ای می خوانند! و روزه اجاره ای میگیرند!برای امواتی که درحیاتشان وقت نداشته اند! خودشان انجام دهند! ولی پولی داشته اند! که بدهند به نماز خوانان! و روزه گیران حرفه ای! تا برایشان انجام دهند!!!

پدر پول بسوزد که در دستگاه خدا هم کار میکند!!!

آنهم چه کاری جانشین پرستش خدا!

پول میدهند تا دیگران برایش خدا را بپرستند!
و او به بهشت برود و ثواب نماز و روزه آنها راببرد!!!

براستی که عجب! حماقتی است جهل مذهبی!!!

 

اما جواب من:

براستی که عجب حماقتی است جهل مذهبی...
واقعا جمله زیبایست و باید به گوینده این سخن آفرین گفت
جهل بزرگترین ضربه برای هرچیزی است از جمله دین
و جهل مذهبی پیروان دین و مخالفان دین، بهترین حربه دین ستیزان برای ضربه زدن به دین حق بوده و هست!
چه عجیب است که هیچ کس به جهل مذهبی خود اعتراف نمی کند و هر طور بخواهد درباره آن اظهار نظر می کند و بی آنکه وجدانش ناراحت شود خود را به حق می داند و دیگران را نادان.
و چه عجیب تر کسانی که ادعای علم دارند به دنبال جاهلان سر و چشم و گوش بسته حرکت می کنند بی انکه سر بالا بیاورند وببینند به کجا می برندشان!
چه کسی به خود اجازه می هد به داروخانه ای برود وبدون اظهار نظر دکتر و داروساز برای خود دارو بردارد. چه کسی به خود اجازه می دهد درباره مسائل فیزیک و شیمی و روانشناسی و جامعه شناسی اظهار نظر کند بدون مطالعه و تحقیق.
 اما وقتی به بحث دین میرسد گویا هرکسی صاحب نظر و است و هر طور خواست می تواند با آن بازی کند و مفاهیم آن را به بازی بگیرد. قران تفسیر کند بدون اینکه عربی بداند که قدم اول دین شناسی است، حکم دهد بدون اینکه منطق بخواند، دیگران را جاهل بخواند بدون اینکه با فلسفه احکام آشنا باشد. چه جهلی بالاتر از این که نداند و نداند که نداند.

اما در مورد اینکه : پدر پول بسوزد که در دستگاه خدا هم کار میکند!!!
باید بگم:
کسی که با قران و دین حق (نه دین تزویری) کمترین آشنایی داشته باشه در حد روخوانی و ترجمه قرآن میدونه که خداوند می فرماید:

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِی الأَرْضِ جَمِیعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِیَفْتَدُواْ بِهِ مِنْ عَذَابِ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
قطعاً کسانی که کافر شدند اگر همه آنچه در زمین است و همانند آن را نیز با آن همراه خود داشته باشند، تا آن را برای نجاتشان از عذاب روز قیامت عوض دهند، از آنان پذیرفته نخواهد شد؛ و برای آنان عذابی دردناک است (مائده 36)


اگر پول دستگاه خدا کار می کرد این این کسی که قران درباره اش می گه همه آنچه در زمین است و همانند آن را نیز با آن همراه خود داشته باشند.... باید زودتر از ماها که کمتر پول داریم بهشت می رفت. اصلا اگه بحث پول بود خب چرا بزاره بمیره بعد بده و بهشت بخره، همون وقتی که زنده بود می گفت خدایا من پولو می دم به یکی برام نماز بخونه، خب این که بهتر بود در حالیکه اگر کمی درمورد مسائل دینی مطالعه می کردیم می فهمیدیم که این ها جایگزین وظایف کسی نمی شه.
اصلا چه کسی گفته انجام قضای نماز برای میت کوتاهی او را جبران میکند؟
چه کسی گفته حتما باید پول داده شود؟!! اگر بدون گرفتن پول انجام داد چی؟ آیا اگر بدون اینکه برای کسی زحمتی کشیده باشی، کسی حق نداره به شما محبت کنه؟
چرا در نسبت دادن این مسائل به دین دقت نمی کنیم
اگر کسی بیاد و هر چی خواست گفت و بعد گفت فلانی این رو گفته، درحالیکه روحش هم ا این جریان خبر نداره، این کار درستیه؟
اگر فردایی باشه و قیامتی، خدا بیاد و بپرسه که چرا این ها رو به دین من نسبت دادین بدون اینکه مطالعه کرده باشین و از صحتش مطمئن شده باشین چه جوابی داریم بدیم؟
بهتر نیست اگر دوست داریم در مورد دین اظهار نظر کنیم که البته کار پسندیده ای هست، بریم اول مقدمات و مطالعات لازم رو انجام بدیم تا جاهلانه کسی رو متهم به جهل نکنیم!