همیشه برام سوال بود که چطور میشه یه عده برای زندگیشون برنامه دارن، به کارهاشون میرسن، احساس خوبی در زندگی دارند و در اصطلاح از زندگیشون راضین در حالیکه به پیشرفت و موفقیت خود ادامه می دن. تا اینکه یک کتاب به طور اتفاقی به دستم افتاد. البته انگیزه اینکه باعث شد این کتاب رو که حجمش هم کم نبود بخونم این بود که قبلا هم چند جایی دست آدم های مختلف کتاب رو دیده بودم. تو این کتاب دست گذاشته شده بود روی کار عملی. یعنی برعکس یکسری کتاب ها که در زمینه های روحیه بخشی نوشته شده و فقط اطلاعات عمومی رو زیاد می کنه، این کتاب برای هر فصل یک برنامه عملی در نظر گرفته بود.در هر فصل ابتدا مطالبی رو درباره موضوع فصل می گفت تا ذهن رو آماده کنه و در پایان تکلیفی می داد و ازم می خواست تا انجامش ندادم سراغ فصل بعدی نرم. جالبه در فصل بعدی همون اول نوشته بود اگه تمرین فصل قبل رو انجام ندادی  وقصد ادامه خواندن کتاب رو داری بدون که بی فایده است. من برخی از مواردی که هنوز ازشون استفاده می کنم و کاربردی تر بوده و تاثیر زیادی در زندگیم داشته براتون می نویسم.

1. تهیه دفترچه یادداشت کوچکی که همیشه همراه باشه برای انجام تکالیف و نوشتن برخی مطالب.

2.مرور زندگی بزرگان و کسانی که تونستن با تلاش به اهدافشون برسن.

3.اطلاع از قانون کلی رفتارها: رفتارهای انسان برای رسیدن به آرامش بیشتر، لذت بیشتر و دور شدن از نارحتی هست. از این قانون برای شکل دهی رفتارها در خود استفاده کنید.

4.موازنه رفتارها، مشارطه، و محاسبه ، ثبت این ها در دفترچه و کنترل آن ها و میزان پیشرفت.

موازنه یعنی به کارها امتیاز بدهی، روی ارزش هرکاری فکر کنی، اگه خوبه انجام بدی و الا ترک کنی.

مشارطه یعنی اول روز با خودت یه کارهایی رو شرط کنی که انجام بدی و یه کارهایی رو انجام ندی.

محاسبه هم یعنی شب هنگام خواب کنترل کنی در طول روز چقد به شرط ها عمل کردی و امتیاز بدی.

4.روی برخی رفتارها به طور خاص تمرکز شود:

مثلا: سوالاتی که می پرسین رو جهت دار کنید، تا این سوالات به جای اینکه شما رو بیشتر گرفتار غصه کند و یا در فکرهای بی فاید ببره، به جای اون جواب مفید بده. به عنوان مثال اگر امتحان رو خراب کردید، نپرسید چرا من همیشه امتحانمو خراب می کنم؟ بپرسید چطور شد که من نتونستم نمره خوب بگیرم؟ چه کار کنم که نمره خوب بگیرم؟ از این اتفاق چه درسی می تونم بگیرم؟ و ...

روی عادتهاتون تمرکز کنید، چه عادتهایی رو بدون فکر منطقی پذیرفته اید؟ چه عادت های غلطی دارید که باید اصلاح شود؟ آیا عادات غذایی شما صحیح است یا صرفا تحت تاثیر دیگران رفتار می کنید؟ مثلا عادت کردید تا کسی طور خاصی صداتون کرد، سریع به او اخم کنید یا هر عادتی که اگر بهش فکر کنید می بینید ریشه ای نداره.

نگاهتون رو نسبت به زندگی و مفاهیم به کار رفته در آن کنترل کنید، از زندگی لذت ببرید و به فکر کمک به دیگران باشید، با خوب بودن و از خوب بودن لذت ببرید. سعی کنید مفاهیم مثبت رو جایگزین مفاهیم منفی کنید.

5. روزانه چند کار که عقب افتاده یا باید در روز انجام دهید رو دفترچه بنویسید (زیادروی نکنید تا از پرکاری بیکار نشوید).

6. روزانه 3 جمله امید بخش به خود بگویید و چند سوال مشابهِ این سوالات از خود بپرسید: چطور می توانم شاد باشم؟چطور می توانم به بقیه کمک کنم؟ چطور می توانم دوستانم و نزدیکانم رو خوشحال کنم؟

7.برای زندگی خود اهداف کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت تعریف کنید، و حتما مکتوب کنید و روزانه یا حداقل هفته ای یک بار مرور کنید، اصلاح کنید، بررسی کنید چقدر به اهداف نزدیک شده اید، با چه موانعی روبرو شدید، چه مطالبی را در نظر نگرفته بودید، دیگران چگونه با مشکل مشابهه شما مقابله کردند، چه پیشنهادهایی برای موفقیت خود ارائه میدهید.

8. نکته پایانی اینکه سعی کنید خود را منظم کنید، برای این کار لازم نیست از ابتدا کلا یک آدم منظم شوید. بلکه می توانید با کار مستمر منظم بودن رو در خودتون نهادینه کنید. کافیه از یک یا دوکار شروع کنید و اون ها رو به صورت منظم انجام دهید بعد از اینکه نظم این دوکار در ذهن شما به طور کامل نهادینه شد، یک کار دیگر به اونها اضافه کنید و همین طور پیش برید تا اینکه بتونید خودتون برای خودتون برنامه ریزی کنید و زندگی تونو جلو ببرید نه اینکه زندگی شما رو جلو ببره و براتون برنامه ربزی کنه.

اسم این کتاب که براتون ازش گفتم، موفقیت نامحدود در بیست روز بود، البته بعدها این مطالب رو به صورت دقیق تر و تئوریزه شده، و اصلاح شده در جلسات اخلاق استاد بزرگوار حوزه علمیه قم حضرت استاد مصباح یزدی یافتم، و این، باعث شد تا با آثار مکتوب ایشان بیشتر آشنا بشم و الان از خواندن مطالب این استاد بزرگوار لذت خاصی میبرم و انچه می آموزم رو هم در حد امکان در اختیار دیگران قرار می دم تا ذخیره خیری باشه برای من.

موفق باشید